Wysokość opłat w przedszkolu - Uchwała NR L/770/18 Rady Miasta Białystok

Wysokość opłat w przedszkolu naliczana  jest wg Uchwały
NR L/770/18 Rady Miasta Białystok z dnia 21 maja 2018r. :

  • przedszkole zapewnia dzieciom do końca roku szkolnego, w którym kończą 6 lat bezpłatną opiekę w wymiarze 5 godzin dziennie - wysokość odpłatności poza czasem wymienionym wyżej jest odpłatne i wynosi  1 zł za każdą godzinę
  • płatność naliczana jest z dołu w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który wnoszona jest odpłatność
  • wpłat należy dokonywać na rachunek bankowy podany na stronie internetowej szkoły: www.sp15bialystok.pl/ zakładka obiady
  • opłata za żywienie jest to iloczyn liczby dni oraz stawki żywieniowej, która w naszym przedszkolu wynosi 5 zł (naliczana z góry) płatna do 25 każdego miesiąca.

Obowiązek informowania o alergenach w jadłospisie szkolnym.

W związku z obowiązkiem stosowania m.in. przez placówki szkolne, od dnia 13.12.2014 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011, które mówi o obowiązku przekazywania konsumentom informacji na temat obecnych w serwowanej żywności alergenów lub innych substancji mogących powodować alergię zamieszczamy wykaz

14 ALERGENÓW - SUBSTANCJI I PRODUKTÓW

POWODUJĄCYCH ALERGIE LUB REAKCJE NIETOLERANCJI.

 

INFORMACJE O OBECNOŚCI POSZCZEGÓLNYCH

ALERGENÓW PODAWANE BĘDĄ W CODZIENNYM JADŁOSPISIE

14 alergenów wymagających uwzględnienia w opisie:

 

1. Ziarna zbóż zawierające gluten, tzn. pszenica, żyto, jęczmień, owies, orkisz czy też pszenica kamut, a także ziarna odmian hybrydowych powyższych zbóż, jak również produkty przygotowane na ich bazie.

2. Skorupiaki oraz produkty przygotowane na ich bazie.

3. Jaja oraz produkty przygotowane na ich bazie.

4. Ryby oraz produkty przygotowane na ich bazie.

5. Orzeszki ziemne oraz produkty przygotowane na ich bazie.

6. Ziarna sojowe oraz produkty przygotowane na ich bazie.

7. Mleko oraz produkty przygotowane na jego bazie (łącznie z laktozą)

8. Orzechy z drzew orzechowych , tj. migdały (Amygdalus communis L), orzechy laskowe (Corylus avellana), orzechy włoskie (Juglans regia), orzechy nerkowca (Anacardium occidentale), orzechy pekan (Carya illinoinensis (Wangenh), orzechy brazylijskie (Bertholletia excelsa), orzechy pistacjowe (Pistacia vera), orzechy makadamia lub orzechy Queensland (Macadamia ternifolia) oraz produkty przygotowane na ich bazie.

9. Seler oraz produkty przygotowane na jego bazie.

10. Gorczyca oraz produkty przygotowane na jej bazie.

11. Ziarna sezamowe oraz produkty przygotowane na jego bazie.

12. Dwutlenek siarki oraz siarczyny w stężeniach wyższych niż 10 mg/kg lub 10 mg/l w przybliżeniu na całkowita zawartość SO2 dla produktów w postaci gotowej bezpośrednio do spożycia lub w postaci przygotowanej do spożycia zgodnie z instrukcjami wytwórców.

13. Łubiny oraz produkty przygotowane na ich bazie.

14. Mięczaki oraz produkty przygotowane na ich bazie.

 

Ubezpieczenie dzieci oddziałów przedszkolnych 2017/2018

Zachęcamy do zapoznania się z warunkami ubezpieczenia dzieci oddziałów przedszkolnych SP 15, które proponujemy na rok szkolny 2017/18. Szczegółowe informacje znajdują się tutaj:
- warunki ogólne
lub w ulotce, którą rodzice otrzymują na zebraniach z rodzicami
- ulotka

WYPRAWKA PRZEDSZKOLAKA 2017/2018


 Wyprawka, czyli co Wasz maluszek musi posiadać zanim przyjdzie do przedszkola:

  • kapcie podpisane (np. na podeszwie) na podeszwie antypoślizgowej, wygodne i łatwe do wkładania (najlepiej na rzep)
  • 2 komplety ubrań łatwych do samodzielnego założenia i 3 komplety bielizny (wszystkie ubrania i bielizna powinny być umieszczone w podpisanym worku i pozostawione w szatni
  • pościel przedszkolna w podpisanym worku (kołdra i poduszka w poszwach)
  • piżama, bez guzików (podpisana góra i dół, umieszczona w worku z pościelą),
  • torebka na zabrudzone, mokre rzeczy,

Wszystkie rzeczy dziecka zwłaszcza ubranka muszą być trwale podpisane (np. markerem na metce)!

Wyprawka plastyczna – 100 zł/rok
Wyprawka higieniczna – 10 zł miesięcznie
Opłata na ksero - 20 zł/semestr

Opłat rodzice mogą dokonywać po południu - przy odbiorze dziecka.

Uwagi dotyczące ubierania dziecka do przedszkola:

Dzieci, zwłaszcza te, które zaczynają przygodę z przedszkolem powinny czuć się swobodnie i w jak największym stopniu uczyć się samodzielności dlatego odpowiedni strój powinien być łatwy do samodzielnego wkładania:

- spodnie lub leginsy najlepiej na gumce

- bluzki i koszulki wciągane przez głowę, bez guzików i suwaków,

- buty wyjściowe adekwatne do pogody i bezpieczne, łatwe do wkładania, (najlepiej zapinane na rzepy)

- nakrycie głowy także w okresie letnim

- w okresie zimowym: czapka szalik, rękawiczki, oraz kurtka i nieprzemakalne ocieplane spodnie

- kapcie najlepsze na gumowej podeszwie, zapinane na rzepy (z wyjątkiem ortopedycznych). 

W naszym przedszkolu obowiązuje dieta ogólna i bezmleczna.

Pierwsze Dni w Przedszkolu – dobre rady dla rodziców.

Pierwsze Dni w Przedszkolu – dobre rady dla rodziców.

Rodzice odgrywają niebagatelną rolę w przygotowywaniu dziecka do pójścia do przedszkola. Podpowiadamy, w jaki sposób „oswoić” pociechę z przedszkolem.

Każdemu z nas zależy na tym, by dziecko czuło się w przedszkolu dobrze, bezpiecznie i komfortowo. Jeśli pozytywnie nastawimy dziecko do nowego etapu w życiu, sami będziemy mieli lepsze samopoczucie, obserwując jak bardzo cieszy się ono na myśl o nowym dniu w przedszkolu, spotkaniu z rówieśnikami i nauczycielami. Dzięki temu nauczymy malucha również samodzielności i damy mu możliwość szerszego poznania świat, niż sami bylibyśmy w stanie zapewnić. A to przecież takie ważne!

Jak przygotować swoją pociechę do rozłąki, wymagań i zasad panujących w przedszkolu?

  • Kupujcie razem z dzieckiem wyprawkę przyszłego przedszkolaka. Jeśli dziecko samo wybierze kapcie, piżamkę do spania, kolorowe kredki czy też woreczek na strój do ćwiczeń, wtedy przychodząc do przedszkola we wrześniu będzie miało coś swojego, co do niego należało wcześniej i będzie mu łatwiej, choć to tylko przedmioty.
  • Pozwalajcie dziecku oglądać wszystko, co wspólnie kupiliście, tyle razy, ile zechce. Oglądanie można zamienić w zabawę; można opowiadać dziecku, do czego te przedmioty będą mu służyły, jakie cudowne rzeczy można za ich pomocą zrobić i czego one nauczą.
  • Kupcie dziecku książeczkę o przedszkolu. Doskonali specjaliści, pedagodzy, psycholodzy i terapeuci napisali książki o przedszkolu w sposób doskonale przystosowany do sposobu przyswajania przez dziecko wiedzy o świecie. Jeśli poczytacie maluchowi takie publikacje, odkryjecie przed nim „nieznany świat”, sprawicie, że przestanie się go bać i wzbudzicie ciekawość, która sprawi, że pójdzie do przedszkola z przyjemnością. Do takich pozycji książkowych należą m.in: O przedszkolu Czesława Kulisiewicza, Witajcie w przedszkolu! Ingrid Kellner i Jutty Garbert czyPoradnik przedszkolaka. Mój pierwszy dzień w przedszkolu Magdaleny Chrzanowskiej.
  • Przychodźcie na przedszkolny plac zabaw. Pozwólcie oswoić się dziecku z budynkiem przedszkola oraz przedszkolnym ogrodem; stwórzcie sposobność, by  obserwowało, jak bawią się dzieci, które są już przedszkolakami, jak zachowują się nauczycielki w przedszkolu, jak zorganizowany jest dzień. Dziecko z czasem włączy się w zabawę i pozna zasady obowiązujące na placu zabaw w przedszkolu. Będzie to znana już mu strona życia przedszkola.
  • Opowiedzcie dziecku, jak to było, gdy sami byliście przedszkolakami. Przedstawcie przedszkole jako miejsce przyjazne, pełne zabawy i ludzi, którzy są przyjaźni. Mówcie o tym, jak wspaniale wspominacie czas spędzony w przedszkolu. Jeśli dziecko ma świadomość, że rodzice lubili przedszkole, nie będzie się go obawiało, a wasza postawa wzmocni jego przekonanie, że każdy chce być przedszkolakiem.
  • Nauczcie dziecko piosenki lub wierszyka o przedszkolu. Poczuje się ono pewniej, gdy dowie się od was, że w przedszkolu nauczy się ich o wiele więcej. Wytłumaczcie, że zdobywanie wiedzy jest bardzo ważne, bo pozwala lepiej zrozumieć otaczający świat i ludzi, a panie w przedszkolu potrafią zrobić to doskonale.
  • Zaproponujcie dziecku, by pobawiło się z Wami w przedszkole. Zorganizujcie dziecku w domu dzień podobny do tego, jak wygląda w przedszkolu. Pobawcie się z nim, zorganizujcie mini zajęcia dydaktyczne, poćwiczcie czynności samoobsługowe, połóżcie się na godzinkę po obiedzie, tak jak to jest w czasie poobiedniej drzemki, obejrzyjcie z dzieckiem bajkę, zjedzcie podwieczorek. Jeśli zapoznacie malucha z nowym rytmem dnia, łatwiej mu będzie przystosować się do nowych reguł.
  • Pozwólcie wybrać dziecku zabawkę, która razem z nim pójdzie do przedszkola. Niech ma towarzysza, któremu może opowiedzieć o swoich smutkach lub radościach. Da mu to poczucie bezpieczeństwa, będzie kojarzyło się z domem i ułatwi oczekiwanie na rodziców.

Każdy maluszek jest inny! Ma swoją osobowość, charakter, upodobania, zainteresowania i lęki. Nie ukrywajmy więc przez nauczycielem i personelem przedszkola żadnych istotnych informacji o dziecku, mając płonną nadzieję, że „może się nie wyda, może się nic nie zdarzy lub może jakoś to będzie”. Nauczyciele w przedszkolu to osoby wykształcone, kompetentne i doświadczone w swoim zawodzie – naprawdę zrozumieją wiele, a często nawet pomogą!

13 podstawowych informacji, które warto przekazać nauczycielowi w przedszkolu:

  1. Czy dziecko lubi się bawić z rówieśnikami lub rodzeństwem i jakie zabawy najczęściej je interesują?
  2. Czy dziecko jest otwarte na nowe wrażenia i ludzi? Jak to okazuje?
  3. Czego dziecko się boi?
  4. Jaki rodzaj zabawek dziecko preferuje i czym bawi się najczęściej?
  5. Jakie sytuacje powodują u dziecka płacz lub zdenerwowanie?
  6. Czego dziecko nie lubi jeść, a co lubi najbardziej?
  7. Jakie czynności samoobsługowe dziecko wykonuje samodzielnie, a przy których potrzebuje pomocy?
  8. Co najlepiej dziecko uspokaja?
  9. Jakie są mocne strony dziecka (rysowanie, lepienie z plasteliny, uczenie się wierszy, śpiewanie, aktywność fizyczna, aktywność słowna itp.)?
  10. Jakich czynności dziecko nie lubi wykonywać?
  11. Jak można zmotywować dziecko do podjęcia nowych działań?
  12. Jakie były dotychczasowe reakcje dziecka na rówieśników?
  13. W jaki sposób dziecko okazuje zdenerwowanie i smutek?

Jak zminimalizować negatywne skutki adaptacji dziecka do przedszkola?

  • Nie przeciągaj pożegnania w szatni, pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj je i wyjdź, przekazując maluszka nauczycielowi.
  • Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu – jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić.
  • Nie obiecuj: jeśli pójdziesz do przedszkola, to coś dostaniesz; kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz dać mu maleńki prezent, ale nie może to być forma przekupywania, lecz raczej nagrody. Z czasem ten bodziec stanie się zbędny.
  • Kontroluj, co mówisz. Zamiast: „już możemy wracać do domu”, powiedz: „teraz możemy iść do domu”. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk.
  • Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po powrocie do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu – to powoduje niepotrzebny stres.
  • Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata lub inna osoba, którą dziecko zna.
  • Staraj się określać, kiedy przyjdziesz po dziecko w miarę dokładnie: nie mów „przyjdę, kiedy skończę pracę”, ponieważ dziecko nie wie, o której godzinie rodzice ją kończą. Lepiej powiedzieć: „odbiorę cię z przedszkola po podwieczorku/po obiedzie”. To dla dziecka dobra miara czasu, gdyż wie, kiedy są posiłki. Najważniejsze jest to, by DOTRZYMYWAĆ SŁOWA!
  • Nie okazuj negatywnych emocji: nie płacz, nie wracaj pod drzwi, gdy słyszysz, że maluch płacze. Takie zachowania są u dziecka rozpoczynającego funkcjonowanie poza środowiskiem rodzinnym zupełnie normalne! Jednak kiedy zobaczy, że rodzic czuje się niepewnie w sytuacji pozostawiania swej pociechy w przedszkolu, będzie miało wrażenie, że dzieje się coś złego, a to spotęguje stres.
  • Każde dziecko uspokaja się w zasadzie od razu po zamknięciu drzwi do sali, ponieważ absorbują je nowi koledzy, wielość zabawek, a życzliwa i uśmiechnięta pani zawsze dziecko przytuli, weźmie na kolana i uspokoi, zajmując uwagę dziecka czymś miłym i pozytywnym.
  • Tłumacz dziecku, że reguły obowiązujące w przedszkolu są dobre. Dzieci lubią, gdy ich świat jest uporządkowany i ma swoją harmonię. Brak zasad i wymogów ze strony nauczyciela sprawia, że dziecko odczuwa chaos, a to powoduje z kolei brak poczucia stabilności i bezpieczeństwa w nowym miejscu.
  • Wszystkie wątpliwości lub pytania kieruj do nauczyciela. To osoba, która spędza z dzieckiem większość dnia, więc doskonale je zna i jest kompetentna w swoim zawodzie. Na pewno uzyskasz pomoc i osiągniesz porozumienie. Dziecko widząc, że rodzice rozmawiają z nauczycielem, czuje się bezpieczne.

Użytkownicy online

Odwiedza nas 90 gości oraz 0 użytkowników.

Szukaj

Pliki cookie ułatwiają świadczenie naszych usług. Korzystając z naszych usług, zgadzasz się, że używamy plików cookie.
Dalsze informacje Ok